BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, March 23, 2010

Jodoh pertemuan di tangan Tuhan yg Maha Esa..

Kawen.. oh Kawen....

Ehem.. topic kawen ini aderlah dituju khas utk sahabat2 sepersekolahan ku... hahhahaa.. musim perkahwinan ini bermula dari Disember last year.. Ayie n Aleng, Mai, Didie, Nazlia, Ina, Salwani, Ana, Sabarina dan terbaru adalah Puan Raja NurAshykin dan Puan Nawal... oo.. dan ader 2 manusia ini yg bertunang.. Peggy n Pe’oz...

Hmm... saye sebagai sahabat anda2 semua adalah sgt gembira n mendoakan agar, semua berbahagia hingga dunia ini sudah sampai kehujungnya... =)

Ok, skrg topic ini utk aku pula.. hak3~

Boleh dikatakan tiap2 minggu ade majlis perkahwinan.. sampai ayah n ibu berase aneh.. asek2 kawan kau kawen saje katenye.. nurul bile lagi??? Aih~sudah sampai jodoh, kawen saje ibu.. hak3~

Bukan saje rakan2 yg sudah bertemu jodoh, malah sepupu2 ku juga masing2 dah berpasangan... ini juga mendatangkan kebimbangan pada ibu n ayahku... dan mungkin juge terasa tercabar kerana mereka juga punya anak2 yg dewasa namun masih tak nampak bayang2 perkahwinan... aih... aku ok saje.. takder masalah.. jodoh n maut di tgn tuhan.. tapi ayahanda n ibu umpama tidak mengerti yg jodoh n perasaan ini bukan boleh dipaksa2... Hati ku ni belum pernah dimiliki n ditakluki oleh mane2 pihak pun... [AYAT TAK BOLEH BELAAA OK??!!!] hak3~

Bukan aku yg menutup hati, bukan aku sengaja membutakan hati...tapi.. mcam yg aku ucapkan tadi... itu semua di tgn TUHAN yg MAHA PENYAYANG LG MAHA PENGASIH... Mmg skrg, bukan masa dan rezeki utk aku bercinta... apatah lagi utk berkahwin... hahahaa... anda2 semua boleh ke bayangkan aku menjadi sang kekasih, tunangan org atau yg lebih lucu, isteri org??? Hik3~ ANEH, bukan???!!!

Pernah juga aku bayangkan aku punya seseorang.. tapi... mcam tak boleh diterima akal pikiran... mungkin juga aku ni BELUM matang sepenuhnya.. mungkin juga aku BELUM bersedia.. mungkin juga aku BELUM bertemu sesiapa.. Hmmm..

Ehem.. disini, ingin ku membuka sedikit cerita kisah lucu dari ayah n bonda... aku tertanya, apakah yg telah merasuk pikiran mereka... ahhahaaa...

Suatu hari, secare tibe2...

Ayah, “Nurul.. dah ramai kawan2 ayah, adik beradik ayah, yg anak2 dah bertunang dan berkahwin... nurul takder sape2 ker??

Aku sgt2 terkejut dgn pertanyaan ini.. Oh-no~ “Hmmm??? Taklagi... knape??

Ayah, “Ayah nak kasi tempoh, Nurul n kak Nisa.. kalau tak der sape2, ayah terima saje sape yg dtg meminang dirumah..

Ape jawapan dari AKU???? “Laaa.. camtu pulak...” Langsung aku malas nk layan...

Kisah tak berakhir disini..

Suatu hari... selepas makan malam...

Ayah, “Nurul, nk tau satu cerita tak.. Ada org dtg umah mak teh tanye2 pasal anak dara mak teh [Mardhiah la tu..] utk anak bujang mereka...tapi mak teh ckap laa dah berpunya... N kalau ayah ader kat situ.. ayah nk angkat tgn sambil berkate, “Saye.. saye..”” ibu pun turut ketawa...

Aku??? Sengih saje sambil kate, “Ada pulak..

Ibu menmbah, “Ok ape.. dah keje.. ader kereta..buruk... motor.. buruk...

Aku??? Sengih lagi.. but i think my face dah bertukar jadi masam.. b’cos dpt rase cam nk marah pulak...

Ayah ckap lagi, “Nurul.. kalau nurul takder sape lagi.. igt tak ayah ckap pasal tempoh tu.. ayah terima je kalau org tu tanye ayah.

Aku??? Buat tak tau, n terus kuar dari dapur sambil tersengih... Dan adikku Ajiq tegur, “Apsal sengih2 ni.. suke laa tu..

Aku??? Terus ckap, “Kau GILLA????!!!” di kala itu, aku lupa ayah n ibu still kat dapur dan terdgr jawapan ku...

Dan aku terdgr ibu bercakap pada ayah, “Dia ckap giller, bang...

Aku??? Terus berlalu n berhati sedikit bengang... Ye laa.. kalau nk rekomen pun.. ckap laa bende2 yg menyejukkan hati... ni ckap, hobi mengemas rumah.. berkebun.. PENGGALI KUBUR... scary, ok...

Hingga kini aku masih terasa2 bahang bile ayah n ibu mengungkit kan pasal perkahwinan... sbb siap booking bulan utk buat kenduri.. dan asek2 aku je yg terkena topik ini, padahal aku masih punya seorg kakak yg umurnya dah hampir 30 yg solo..

Tapi, ALhamdullilah... Sejak aku mendaftarkan diri sebagai pelajar, aku rase, TOPIK KAHWIN ini beralih arah pada kandaku dan dindaku... BAGUS!!!

2 comments:

Anonymous said...

i thinks...i shud say like u lah sis...ckp gila???!!! bile ayah n ibu coter psl kawen...hehe~~

dAia said...

mane boleh.. itu adelah ayatku.. kamu takleh tiroo..hahahaaa